درمانی جدید برای جلوگیری از تخریب شبکیه درافراد دیابتی

محققین دانشگاه میشیگان ترکیبی را شناسایی کردند که می تواند در زنجیره ی وقایع تخریب شبکیه در بیماری رتینوپاتی دیابتی اختلال ایجاد کند.

این یافته ها بسیار حایز اهمیت هستند زیرا می تواند به یک روش درمانی جدید که دو مکانیزیم ریشه ای را در این بیماری هدف قرار می دهد، بیانجامد: التهاب و ضعف سد خونی که از شبکیه محافظت می کند.

درمان رتینوپاتی دیابتی هدف بزرگ بسیاری از تحقیقات جاری است زیرا رتینوپاتی دیابتی یکی از دلایل اصلی نابینایی در دنیا است.

در رتینوپاتی دیابتی، تخریب شبکیه بخشی به دلیل فعالیت فاکتور رشد اندوتلیال رگهای خونی (VEGF)است که سدخونی محافظتی شبکیه را تضیف می کند.داروهای اخیر که پروتئین VEGFرا هدف قرار می دهند، درنیمی از بیماران پاسخ خوبی ایجاد میکنند اما محققین براین باورند که یک جزء التهابی ممکن است موجب ایجاد این بیماری باشد.

نتایج این تحقیق درمجله ی Biochemical(june, 2012)به چاپ رسید. در این مقاله مشخص گردید که یک پروتئین خاص در هر دو مسیر به عنوان یک هدف مهم در تنظیم مراحل این بیماری که در آن رگهای خونی بسیار شکننده می شوند ،عمل می کند. بر اساس این هدف، درمانی دارویی را ایجاد خواهد شد که برای بیمارانی که درمانهای ضد VEGFدر مورد آنها موثر واقع نمی شود بکار خواهد رفت.

در رتینوپاتی دیابتی وسایر بیماریهای شبکیه افزایش VEGFو فاکتورهای ضد التهابی برخی ازفاکتورهای مشابه که در پاسخ به عفونت ایجاد می شود- سبب خروج خون از رگهای خونی ریز در شبکیه میشود که در نتیجه سبب تجمع مایع دربافت های عصبی شبکیه می شود.

 پرفسور Antonettiافتالمولوژیست می گوید: نوع بسیار خطرناکی از التهاب تغییر شکل یافته می تواند نهایتاً منجر به نابینایی شود.

این ترکیب هدف پروتئین کیناز Cاتیپیکال (Apkc)است این کیناز برای عملکرد VEGFلازم است تا سبب خونریزی رگهای خونی شبکیه گردد. از این گذشته ، آزمایشگاه دکترAntonettiنشان داد که این ترکیب درممانعت از تخریب بوسیله ی فاکتور نکروز دهنده ی تومور موثراست .این فاکتور هم در رتینوپاتی دیابتی افزایش می یابد که بخشی از التهاب محسوب می شود. فواید این ترکیب بسیار پیچیده است حتی در درمان uveitisیا تغییرات رگهای خونی مغز به علت وجود تومورهای مغزی یا سکته نیز موثر است. دکتر Antonettiمی گوید: این یک پرش به سمت جلو است ما هدف مهمی را در تنظیم خونریزی رگهای خونی در چشم شناسایی کردیم وما یک درمانی را آغاز نمودیم که بروی مدلهای حیوانی پاسخ داد. این تحقیقات درمراحل اولیه است. اما هنوز راه طولانی برای بررسی فواید این ترکیب در درمان انسان وکشف یک روش جدید درمانی در پیش رو داریم.

منبع: www. sciencedaily.com